PROCEDURĂ PRIVIND APLICAREA DECRETULUI LEGE nr.118/1990 cu modificările şi completările ulterioare |
Cererile pentru acordarea drepturilor prevăzute de Decretul Lege nr.118/1990 se depun personal (sau prin mandatar in cazul solicitantilor care domiciliaza in strainatate, la agenţia pentru plăţi şi inspecţie socială din judeţul în care are domiciliul solicitantul).
Depunerile se efectueaza la sediul Agenției pentru Plăți și Inspecție Socială a Municipiului București din str. Ion Campineanu nr. 20, et. 3, camera 3.
Pentru persoanele care, la data depunerii cererii, nu mai au cetăţenia română, cererile se depun la agenţia teritorială, în funcţie de ultimul domiciliu din România, sau prin mandatar desemnat prin procură specială, la agenţia teritorială în a cărei rază teritorială domiciliază mandatarul.
Pentru depunerea dosarului este necesar să prezentați persoanei desemnata cu aplicarea vizei “conform cu originalul” toate documentele in original, cât și în fotocopie indosariate.
Prevederile prezentului decret-lege nu se aplică persoanelor condamnate pentru infracţiuni contra umanităţii sau celor în cazul cărora s-a dovedit că au desfăşurat o activitate fascistă şi/sau legionară în cadrul unei organizaţii sau mişcări de acest fel, precum şi copiilor acestora.
Va aducem la cunostina obligativitatea specificarii starii de prizonierat de catre partea sovietica in cadrul documentul doveditor, indiferent daca locatia captivitatii a avut loc pe teritoriul U.R.S.S. sau in afara fostului spatiu sovietic. De asemenea, va informam ca solicitarile in vederea obtinerii indemnizatiei pentru persoanele care au făcut parte din schimbul de populaţie dintre Bulgaria şi România, cat si copiilor persoanelor care au făcut atunci parte din schimbul de populaţie şi care au decedat între timp când s-a pierdut Cadrilaterul, partea de sud a Dobrogei, nu face obiectul institutiei noastre. In cadrul A.P.I.S.M.B. functioneaza comisia pentru aplicarea Decretului Lege 118/1990 pentru persoanele persecutate de dictatura instaurata cu incepere de de la 6 martie 1945, precum şi celor deportate în străinătate ori constituite în prizonieri. Casa de Pensii a Municipiului București reprezinta institutia competenta in solutionarea cererilor pentru intocmirea dosarului ce vizeaza indemnizatia acordata potrivit Legii 189/2000 “regimurile instaurate cu începere de la 6 septembrie 1940 până la 6 martie 1945” (completata de prevederile legii 154/2021), spre acordarea indemnizatiilor si beneficiilor pentru persoanele ce se incadreaza in aceasta categorie. |
DOCUMENTE NECESARE:
Cerere (formular tip) – descarcă modelul
Declaraţie pe proprie raspundere (formular tip) – descarca modelul
Declaratie soţ supravieţuitor/soţie supravieţuitoare (formular tip) – descarca modelul
Documente justificative (se vor adăuga la cerere):
- Acte solicitant:
- act de identitate;
- declaraţie pe propria răspundere;
- certificat de naştere;
- certificat de căsătorie( în cazul fiicei care şi-a schimbat numele);
- Extras de cont (după se plăteşte in cont);
- Procura specială (in cazul depunerii prin mandatar);
- Acte doveditoare in cazul solicitanţilor care au calitatea de persecuta politic (Hotărâre Comisie pentru aplicarea Decretul – Lege nr. 118/1990, prin care se stabileşte solicitantului calitatea de persecutat politic, Talon indemnizaţie, s.a.).
- Procură specială (în cazul depunerilor prin mandatar)
- Acte necesare dovedirii calităţii de persecutat politic al părintelui/părinţilor solicitantului:
- Certificat de deces;
- Hotărâre/Decizia nr…../data…….emisa de Comisia pentru aplicarea Decretul – Lege nr. 118/1990 prin care se stabileşte părintelui/părinţilor calitatea de persecutat politic, (după caz);
- Documente care atesta faptul ca părintele/părinţii solicitantului s-au aflat in una sau ai multe din situaţiile de persecuţie politica, prevăzute de art. 1 alin. (1) si (2) din Decretul – Lege nr. 118/1990, după caz: sentinţa , bilet de eliberare, livret militar, dovada internare, carnet de munca, adeverinţe, liste comune, documente de strămutare sau domiciliu obligatoriu.
In caz de neconcordanta in acte in ceea ce priveste numele persoanei (ex: Naescu/Naiescu), este nevoie de o „declaratie de notorietate” care se poate obtine de la orice birou notarial cu 2 martori care au cunoscut persoana in cauza.
Pentru cetăţenii străini şi cetăţenii români cu domiciliul în străinătate, suplimentar faţă de documentele de mai sus, la cerere se va anexa dovada ultimului domiciliu în România, respectiv cartea de identitate, certificatul de viata sau procura mandatarului, când cererea este depusă prin mandatar.
PROGRAM DEPUNERE:
MARŢI, între orele 09.30-13.30